Mój Prąd 4.0 w 2022 roku – Dotacja do 20,5 tys. zł! – Kompendium wiedzy
Na przestrzeni ostatnich lat powstało wiele programów dofinansowań fotowoltaiki, jednak żaden nie zdobył tak dużej popularności jak Mój Prąd. Od 15. kwietnia 2022 roku trwa czwarty nabór Mój Prąd 4.0 to ogromne zmiany w zakresie dofinansowywanych inwestycji i nie tylko. Na co można otrzymać dotację z Mój Prąd w 2022 roku? Jak wnioskować o dotację i jak wysoka może ona być? Na te i wszystkie inne istotne pytania dotyczące aktualnej edycji programu Mój Prąd odpowiadamy w poniższym artykule.
Spis treści
Mój Prąd – dotychczasowe sukcesy
Mój Prąd 4.0 – podstawowe założenia
Kto może skorzystać z programu Mój Prąd?
Mój Prąd 4.0 – na co można uzyskać dotację?
Ile dopłaty do fotowoltaiki 2022 z programu Mój Prąd?
Beneficjenci poprzednich edycji programu Mój Prąd
Przychód z programu Mój Prąd – jaki podatek i PIT?
Jak złożyć wniosek Mój Prąd 4.0?
Jak skorzystać z profilu zaufanego?
GWD – Generator wniosków o dofinansowanie
Jakie dokumenty są potrzebne do programu Mój Prąd?
Jak przebiega proces rozpatrywania wniosku Mój Prąd?
Ile trwa rozpatrywanie wniosku Mój Prąd 4.0?
Dlaczego wniosek Mój Prąd został odrzucony?
Co zrobić, gdy wniosek został odrzucony?
Co to jest Mój Prąd?
Mój Prąd to program wsparcia prosumentów indywidualnych mający zwiększyć produkcję energii z odnawialnych źródeł energii na użytek własny. Pierwsza edycja rozpoczęła się w sierpniu 2019 roku. Aktualnie trwa już czwarty nabór wniosków. Każda kolejna edycja to nieco inne zasady oraz inna wysokość przyznawanych kwot. Niezmienne są jednak główne założenia, a mianowicie dofinansowanie fotowoltaiki przez bezzwrotne dotacje. Wciąż adresatami programu są jedynie osoby fizyczne, które decydują się na fotowoltaikę, by zaspokoić własne potrzeby energetyczne.
Mój Prąd – dotychczasowe sukcesy
Bez wątpienia Mój Prąd to największy program dofinansowania fotowoltaiki w Polsce. Już pierwsza edycja programu to ponad 13,5 tys. dofinansowanych instalacji fotowoltaicznych. Kosztowało to 65 mln zł i pozwoliło zredukować produkcję dwutlenku węgla o 58,8 tys. ton rocznie. Natomiast ostatnia 3. edycja programu to alokacja środków w wysokości ponad 500 mln złotych. O popularności programu świadczy m.in. czas, w jakim wyczerpują się środki z budżetu. Nabór wniosków w ramach 3. edycji zakończono już 6 października 2021 roku, mimo planowanego terminu 22 grudnia 2021. Łączne statystyki trwających trzy lata trzech edycji programu, przedstawiają się następująco:
- ponad 400 tys. wypłaconych dofinansowań,
- kwota dotacji wyniosła ponad 1,7 mld zł,
- redukcja produkcji dwutlenku węgla to niemal 1,9 mld kg/rok.
Mój Prąd 4.0 – podstawowe założenia
Mój Prąd 2022 to sporo zmian zarówno w zakresie kwoty dotacji, jak i zakresie działań, na które przysługuje wsparcie finansowe. Zarówno czwarta, jak i wcześniejsza, trzecia edycja programu są finansowane z budżetu Programu Priorytetowego Mój Prąd na lata 2021–2023. Łączny budżet dla obu edycji wynosił 855 mln zł, przy czym ponad 500 mln zostało już wypłaconych. Oznacza to, że prawdopodobnie w ramach czwartego naboru zostanie przyjętych mniej wniosków, zwłaszcza że maksymalna kwota pojedynczego dofinansowania w 2022 roku znacząco wzrosła. Z poniższej ramki dowiesz się, jakie są ogólne warunki Mój Prąd 4.0.
- realizacja projektu przewidziana na lata 2021–2023,
- zakończenie wydatkowania najpóźniej 31.12.2023,
- dotacja jest możliwa na koszty kwalifikowane poniesione w okresie 1.02.2020–31.12.2023,
- inwestycja musi być zakończona przed dniem złożenia wniosku,
- dofinansowanie przysługuje na zakup i montaż instalacji o mocy 2–10 kW,
- dotacja przysługuje wyłącznie na nowe instalacje fotowoltaiczne – dofinansowanie nie dotyczy remontu czy rozbudowy instalacji solarnej.
Cele programu Mój Prąd 4.0
Oficjalny regulamin programu Mój Prąd 4.0 określa ogólne i szczegółowe cele, które zostały nieco rozbudowane w porównaniu poprzednich edycji. Co do zasady, Mój Prąd w czwartej odsłonie ma trzy główne cele:
- Zwiększenie produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych – to stały, główny cel programu towarzyszący mu od pierwszej edycji. Wsparcie finansowe ma zachęcić większą grupę osób do montażu instalacji fotowoltaicznych, by w konsekwencji zwiększyć ogólną produkcję energii z fotowoltaiki w kraju.
- Wzrost autokonsumpcji energii elektrycznej – już poprzednie edycje zachęcały do wzrostu autokonsumpcji energii elektrycznej, jednak regulamin czwartego naboru przyczynia się do osiągnięcia tego celu w niespotykanej wcześniej skali. Dotacje w programie Mój Prąd to nie tylko współfinansowanie mikroinstalacji fotowoltaicznych. Dofinansowywane są także m.in. magazyny energii i pompy ciepła.
- Wydajniejsze zarządzanie energią elektryczną w Polsce – marnowanie energii to zjawisko zmniejszające opłacalność inwestycji w fotowoltaikę oraz udzielania dotacji na OZE, a poza tym bezpośrednie zagrożenie dla środowiska. Stąd też w programie Mój Prąd na rok 2022 przewidziano dofinansowanie inteligentnych systemów zarządzania energią HEMS/EMS.
Kto może skorzystać z programu Mój Prąd?
Z dotacji w ramach programu Mój Prąd 4.0 mogą skorzystać osoby fizyczne, które kupiły i zamontowały mikroinstalacje fotowoltaiczne na własny użytek. Warunkiem uzyskania dotacji jest złożenie poprawnie wypełnionego wniosku i jego pozytywne rozpatrzenie. Warto w tym miejscu przypomnieć, że od 1. kwietnia 2022 roku obowiązujący wcześniej system rozliczania prosumenta z siecią – netmetering – został zastąpiony przez netbilling. Aby wziąć udział w programie Mój Prąd 4.0 konieczne jest uregulowanie warunków współpracy z operatorem sieci energetycznej uwzględniające rozliczenie na zasadach netbillingu. W dalszej części tekstu przybliżamy, czym jest system netbilling i na czym polega zmiana, której dokonano w tym obszarze.
Co istotne, o pieniądze z programu można się ubiegać jedynie po zakończeniu inwestycji. Co to oznacza w praktyce? Otóż dotację z Mój Prąd 4.0 otrzymają tylko prosumenci, którzy przed złożeniem wniosku spełnią poniższe warunki:
- zakup wszystkich elementów, o których dofinansowanie wnioskuje grantobiorca, został w pełni opłacony,
- sprzęt został podłączony,
- wszystkie urządzenia są uruchomione,
- inwestycje są zgłoszone w odpowiednich urzędach.
Ukończenie inwestycji przed złożeniem wniosku to warunek konieczny pozytywnego rozpatrzenia i nie ma wyjątków od tej reguły. Do wniosku należy dołączyć komplet dokumentów, w tym m.in. faktury lub paragony, dowody opłacenia zakupu urządzeń i zgłoszenia instalacji.
Mój Prąd 4.0 – na co można uzyskać dotację
Jak już wcześniej wspomniano Mój Prąd 2022 prezentuje się zupełnie inaczej niż program wsparcia fotowoltaiki w poprzednich latach. W czwartej edycji większy nacisk położono na zwiększenie autokonsumpcji oraz postanowiono zwiększyć efektywność zarządzania energią. Oznaczało to konieczność poszerzenia zakresu dofinansowywanych urządzeń. O ile wcześniej prosument mógł liczyć na dotację na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, o tyle teraz ma możliwość otrzymania pieniędzy również na sprzęt dodatkowy, w tym magazyn energii, czy też magazyn ciepła, taki jak choćby pompa ciepła. Podsumowując uzyskanie dotacji jest możliwe w przypadku montażu następujących sprzętów.
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna – zakup, montaż i przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci, bądź uregulowanie kwestii rozliczania z siecią w inny sposób, umożliwia uzyskanie dotacji, pod warunkiem że moc instalacji będzie większa niż
2 kW, jednak nie większa niż 10 kW. Należy również pamiętać o konieczności dostosowania mocy instalacji do potrzeb danego gospodarstwa domowego. Produkcja energii nie powinna wynosić więcej niż 120% realnego zapotrzebowania, - Magazyn energii – gromadzenie nadwyżek energetycznych do późniejszego wykorzystania we własnym akumulatorze to alternatywa dla odprowadzania energii do sieci. Dofinansowanie magazynów energii ma zwiększyć autokonsumpcję. Zakup akumulatora jest dla prosumenta rozwiązaniem opłacalnym, zwłaszcza że zlikwidowano system upustów umożliwiający tańszy odbiór energii z sieci. Ponadto montaż magazynu energii elektrycznej to niezależność energetyczna, prosument nie musi się przejmować ewentualnymi przerwami w dostawie prądu czy podwyżkami cen energii,
- Magazyn ciepła – na dofinansowanie może liczyć każdy prosument, który poza montażem mikroinstalacji fotowoltaicznej zdecyduje się także na magazyn ciepła zwiększający autokonsumpcję energii elektrycznej wytworzonej przez fotowoltaikę. Tym samym dotacje przysługują na zakup i montaż takich urządzeń jak zasobniki c.w.u i bufory ciepła, o ile są zasilane sprzętem pobierającym energię z instalacji fotowoltaicznej. Można zatem odebrać dofinansowanie urządzeń z grzałką elektryczną, odpowiedni jest też kocioł elektryczny. Ponadto za magazyny ciepła uznaje się także pompy ciepła,
- System zarządzania energią HEMS lub EMS – HEMS to home energy management system, czyli kompletny system do zarządzania energią elektryczną w budynku. System ma optymalizować zużycie i koszty energii elektrycznej w budynku, uwzględniając potrzeby energetyczne. Natomiast EMS to energy management system. Mowa o systemie zarządzania energią elektryczną pozyskiwaną z fotowoltaiki. Najprościej rzecz ujmując, system służy optymalizacji współpracy mikroinstalacji fotowoltaicznej i magazynów ciepła oraz energii.
Dofinansowanie systemu HEMS lub EMS jest uwarunkowane montażem magazynu ciepła lub energii. Tym samym, aby uzyskać dofinansowanie na inteligentne wsparcie zarządzania energią, trzeba wyposażyć się w akumulator energii bądź pompę ciepła, kocioł elektryczny czy inny sprzęt umożliwiający ogrzewanie wody lub powietrza dzięki wykorzystaniu energii z fotowoltaiki. Oczywiście współfinansowanie montażu systemu HEMS lub EMS jest możliwe także w przypadku zakupu i przyłączenia zarówno magazynu energii, jak i magazynu ciepła. Warto zauważyć, że jest niemożliwe uzyskanie dotacji na pojedynczą część systemu – przysługuje ono jedynie na kompletny system HEMS lub EMS.
Ile dopłaty do fotowoltaiki 2022 z programu Mój Prąd?
Wysokość dopłaty do fotowoltaiki z programu Mój Prąd 2022 może wynieść nawet 20,5 tys. złotych. Niemniej kwota dotacji jest uzależniona od dwóch czynników: zakresu inwestycji oraz ewentualnego korzystania z programu wsparcia takiego jak Mój Prąd w przeszłości. Co do zasady, każdy beneficjent może liczyć na dotację w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych, przy czym dla każdego elementu z osobna (mikroinstalacja FV, magazyn ciepła, magazyn energii, system zarządzania energią EMS/EMS) ustalono kwoty maksymalne. Dotacja nie może ich przewyższać, nawet jeśli kwota równoważna połowie kosztów kwalifikowanych jest wyższa.
Maksymalna kwota dotacji
Na dofinansowanie w maksymalnym wymiarze mogą liczyć grantobiorcy, którzy po raz pierwszy korzystają z jakiegokolwiek wsparcia dofinansowania fotowoltaiki oraz poza mikroinstalacją solarną zamontowali co najmniej jedno urządzenie dodatkowe. W takiej sytuacji można uzyskać wsparcie finansowe w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych, które przedstawia się następująco:
- dla mikroinstalacji fotowoltaicznej – do 5 tys. zł,
- dla magazynu ciepła – do 5 tys. zł,
- dla magazynu energii – do 7,5 tys. zł,
- dla systemu zarządzania energią elektryczną HEMS/EMS – do 3 tys. zł.
Brak urządzeń dodatkowych
Beneficjent programu Mój Prąd, który nie zdecyduje się na zakup urządzeń dodatkowych, musi liczyć się z niższym wsparciem na montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej. Dotacja w tym przypadku wynosi 50% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 4 tys. zł.
Beneficjenci poprzednich edycji programu Mój Prąd
Każdy, kto montuje panele solarne, wykonuje przyłączenie mikroinstalacji do sieci i decyduje się odprowadzać do niej nadwyżki wyprodukowanej energii, jest zmuszony korzystać z rozliczenia w systemie netbilling. Natomiast prosumenci, którzy zakończyli inwestycję przed 1. kwietnia 2022 roku wciąż mają prawo korzystać z systemu opustów, co generalnie jest dla właścicieli instalacji fotowoltaicznych korzystniejszym rozwiązaniem. Dlatego, by zachęcić prosumentów do przejścia na system netbilling, stworzono możliwość skorzystania z programu Mój Prąd również osobom, które były już beneficjentami poprzednich edycji lub innych programów wsparcia fotowoltaiki. Warunkiem jest jednak rezygnacja z systemu rozliczeń netmetering, czyli systemu opustów na rzecz wskazanego systemu netbilling. W takim przypadku beneficjent może liczyć na dotacje w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych w wysokości:
- dla mikroinstalacji fotowoltaicznej – do 2 tys. zł,
- dla magazynu ciepła – do 5 tys. zł,
- dla magazynu energii – do 7,5 tys. zł,
- dla systemu zarządzania energią elektryczną HEMS/EMS – do 3 tys. zł.
Przychód z programu Mój Prąd – jaki podatek i PIT?
Wśród beneficjentów programu Mój Prąd pewne wątpliwości budzą kwestie podatkowe. Grantobiorcy zastanawiają się, czy powinni płacić podatek, a jeśli tak, to w jakiej wysokości. Okazuje się jednak, że osoby biorące udział w programie Mój Prąd są zwolnione z obowiązku uiszczania podatku od dotacji. Co więcej, nie jest nawet konieczne uwzględnianie otrzymanego wsparcia w deklaracji podatkowej. Innymi słowy, dochód uzyskany w ramach dotacji instalacji fotowoltaicznej, pompy ciepła czy magazynu energii oraz systemu HEMS lub EMS, w całości pozostaje w rękach beneficjenta i nie musi być w żaden sposób uwzględniany w rozliczeniu podatkowym.
Należy jednak pamiętać, że udział w programie Mój Prąd nie pozbawia prawa do korzystania z ulgi termomodernizacyjnej, która jest niczym innym jak odliczeniem od podatku wydatków związanych z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej. W sytuacji, gdy część inwestycji jest finansowana z programu Mój Prąd, wydatki podatnika stają się mniejsze. Tym samym jest on zobowiązany do obniżenia podstawy wyliczenia ulgi termomodernizacyjnej o wysokość uzyskanej dotacji. Jeśli deklaracja podatkowa została złożona przed pozytywnym rozpatrzeniem wniosku o dotację z Mój Prąd i wypłatą pieniędzy, konieczne jest dokonanie korekty po otrzymaniu wsparcia finansowego.
Obowiązki beneficjenta
Grantobiorca otrzymuje bezzwrotną dotację, której przeznaczenie jest ściśle określone. Konsekwencją jasnych celów programu Mój Prąd oraz charakteru dofinansowania jest nałożenie na grantobiorców pewnych obowiązków. Niemniej pragniemy od razu podkreślić, że wymagania nie są wygórowane. Zasadniczo na beneficjencie spoczywają trzy obowiązki.
- Grantobiorca ma obowiązek użytkowania dofinansowanej instalacji fotowoltaicznej przez okres co najmniej pięciu lat. W tym czasie nie może zdemontować urządzeń, na które otrzymał dotację. Co więcej, niedopuszczalna jest zmiana przeznaczenia obiektu, czyli domu lub mieszkania. Wynika to z faktu, że z założenia dotacje z Mój Prąd są przeznaczone na autokonsumpcję energii elektrycznej przez gospodarstwa domowe.
- Na beneficjencie spoczywa obowiązek umieszczenia w miejscu inwestycji tablicy informacyjno-promocyjnej o określonej treści: Inwestycja proekologiczna wsparta w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020, priorytet XI REACT-EU, działanie 11.1 Program Mój Prąd. Tablica powinna zawierać odpowiednie logotypy. Wskazany jest format A3, przy czym A4 również będzie wystarczający.
- Obowiązkiem grantobiorcy jest prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu oraz w okresie trwałości przedsięwzięcia. Działania powinny być skierowane do opinii publicznej, a wszystko, by zwiększyć popularność programu Mój Prąd, fotowoltaiki i odnawialnych źródeł energii ogółem.
Kiedy nabór Mój Prąd 4.0?
Nabór do programu Mój Prąd 4.0 ruszył 15 kwietnia 2022 roku. Planowana data zakończenia przyjmowania wniosku to 22 grudnia 2022. W rzeczywistości nabór prawdopodobnie zostanie zamknięty dużo wcześniej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zastrzega sobie możliwość zakończenia czwartego naboru wcześniej, jeśli środki się skończą. Przy tym warto zauważyć, że w poprzednich edycjach nabór zakończył się przed terminem. Przykładowo wnioski w ramach trzeciej edycji zaprzestano przyjmować już 6 października 2021 roku podczas gdy termin zakończenia edycji przypadał na 22 grudnia 2021 roku. Jednocześnie maksymalna wysokość jednostkowego dofinansowania była wtedy niższa, a budżet programu wyższy. Oznacza to, że warto pospieszyć się ze złożeniem wniosku o dotację z Mój Prąd w 2022 roku, ponieważ zamknięcie edycji może nastąpić w każdej chwili.
Szczegółowe informacje dotyczące naboru do programu Mój Prąd 4.0 można znaleźć w oficjalnym dokumencie rządowym – https://mojprad.gov.pl/images/regulamin-naboru-wnioskow_pp_-moj-pradczesc-1-program-moj-prad-na-lata-2021–2023_mp4.pdf.
Jak złożyć wniosek Mój Prąd 4.0?
Złożenie wniosku Mój Prąd 4.0 jest możliwe tylko online, przez specjalny portal. Wymaga wejścia na stronę https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Po zalogowaniu zostaniesz poproszony o wypełnienie formularza i załączenie dokumentów. Krok po kroku proces powinien przebiegać następująco.
- Wejdź na stronę Generatora wniosków o dofinansowanie.
- Zarejestruj się, a następnie zaloguj, korzystając z danych podanych przy rejestracji.
- Jeśli nie chcesz zakładać konta, od razu zaloguj się z pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
- Wypełnij formularz, podając wszystkie dane, o które zostaniesz poproszony. Będą to Twoje dane osobowe oraz parametry Twojej instalacji.
- Dodaj niezbędne dokumenty jako załączniki. Z dalszej części tekstu dowiesz się, jakie dokumenty są wymagane.
- Potwierdź poprawność danych i podpisz wniosek, ponownie używając profilu zaufanego lub e-dowodu.
- Po wysłaniu wniosku otrzymasz wiadomość e-mail z potwierdzeniem przyjęcia go do rozpatrzenia.
W powyższej instrukcji jak złożyć wniosek Mój Prąd 2022 pojawiło się kilka terminów, które dla niektórych mogą nie być jasne. Dlatego w kolejnych częściach wyjaśniamy, czym są: e-dowód, profil zaufany i GWD oraz w jaki sposób należy z nich skorzystać, by złożyć wniosek Mój Prąd 4.0.
E-dowód a złożenie wniosku
Do zalogowania w GWD niezbędny jest e-dowód lub użycie profilu zaufanego. E-dowód to dowód elektroniczny z warstwą elektroniczną. Jak czytamy na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-dowod-w-dloni-edo-app-w-telefonie:
Warstwa elektroniczna to wbudowany bezstykowy chip. Dzięki niemu właściciel dokumentu może komunikować się online z administracją publiczną lub elektronicznie podpisać dokument.
Możliwość używania e-dowodu jest zależna od wcześniejszej aktywacji warstwy elektronicznej. Można to zrobić już na etapie wyrabiania dokumentu lub później. Dokonanie aktywacji jest możliwe tylko w urzędzie. Logując się do GWD z użyciem e-dowodu, będziesz potrzebować telefonu z modułem NFC do odczytania danych z chipu. Następnie zostaniesz poproszony o podanie kodu PIN. To wystarczy do potwierdzenia tożsamości i złożenia wniosku.
Jak skorzystać z profilu zaufanego?
Alternatywnym rozwiązaniem dla logowania z użyciem e-dowodu jest skorzystanie z profilu zaufanego. To prosta metoda logowania niewymagająca zakładania konta ani innych skomplikowanych działań. Wystarczy, że po wejściu na stronę GWD wybierzesz opcję logowania przez profil zaufany, a następnie zalogujesz się do swojej bankowości elektronicznej. W ten sposób potwierdzisz tożsamość, co da Ci możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie z Mój Prąd.
GWD – Generator wniosków o dofinansowanie
Pełna nazwa portalu GWD to: Generator wniosków o dofinansowanie ze środków krajowych oraz POLiŚ 2014–2020. Jest to portal z gotowymi wzorami wniosków, który powstał, by ułatwić wnioskowanie o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 ze środków krajowych i z kilku innych programów dofinansowania w tym m.in. z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. W kontekście programu Mój Prąd interesują nas środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Więcej o GWD dowiesz się z podstrony rządowej – https://www.gov.pl/web/nfosigw/generator-wnioskow-o-dofinansowanie.
Jakie dokumenty są potrzebne do programu Mój Prąd?
Warunkiem koniecznym pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dotację Mój Prąd 4.0 jest poprawne wypełnienie formularza oraz dołączenie kompletu wymaganych dokumentów. Poniżej lista wymaganych plików – pamiętaj, że wniosek musisz złożyć online, zatem wymagane są wersje elektroniczne dokumentów. Warto pamiętać o tym już na etapie odbierania faktury czy zaświadczenia o zakończeniu inwestycji, prosząc wystawiających dokumenty o przekazanie ich w formie elektronicznej.
- Wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) potwierdzenie przyjęcia wniosku o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej po 1. kwietnia 2022 lub oświadczenie OSD, że wnioskodawca rozlicza się za energię elektryczną z sieci na zasadach systemu netbilling.
- Zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej o przyłączaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci. Dokument powinien zawierać dokładną datę przyłączenia oraz właściwy numer Punktu Poboru Mocy.
- Paragony imienne lub faktury za montaż wszystkich urządzeń kwalifikowanych do uzyskania dofinansowania.
- Dokumenty potwierdzające opłacenie załączonych paragonów lub faktur w pełnej wysokości. Akceptowane dokumenty, to:
- potwierdzenie wykonania przelewu z tytułem zawierającym numer faktury/paragonu,
- oświadczenie wykonawcy lub sprzedawcy dowodzące odebranie przez niego płatności. Dokument musi zawierać numer faktury/rachunku oraz dokładne kwoty oraz daty uiszczenia płatności w pełnej wysokości,
- oświadczenie wnioskodawcy dowodzące dokonania płatności. Powinno zawierać numer faktury/paragonu, dokładne kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości,
- dokument KP – w przypadku płatności gotówką dokument podpisany przez osobę przyjmującą płatność dowodzi jej dokonania. Również w tym przypadku wymagane jest potwierdzenie płatności w pełnej wysokości,
- protokół odbioru prac – wystawiany przez wykonawcę po zakończeniu realizacji projektu. Jeśli wnioskodawca samodzielnie montował dodatkowe elementy, czyli magazyn ciepła, magazyn energii lub system zarządzania energią HEMS/EMS, w przypadku tych sprzętów dopuszczalne jest takie oświadczenie,
- wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzenie zgłoszenia montażu i uruchomienia magazynu energii elektrycznej, jeśli taki zamontowano i wnioskuje się o jego dofinansowanie.
Wszystkie ww. dokumenty są niezbędne, aby wniosek mógł zostać rozpatrzony pozytywnie. Co więcej, konieczne jest ich poprawne wypełnienie. Jeśli masz w tym obszarze jakiekolwiek wątpliwości, wejdź na stronę https://mojprad.gov.pl/zloz-wniosek. To oficjalna strona rządowa programu Mój Prąd, na której znajdziesz wzory większości dokumentów wymaganych do dołączenia do wniosku o dotację Mój Prąd w 2022 roku.
Jak przebiega proces rozpatrywania wniosku Mój Prąd?
Po wysłaniu wniosku Mój Prąd 4.0 pozostaje jedynie oczekiwać na jego rozpatrzenie. W przypadku wykrycia w formularzu błędu lub braku któregoś z dokumentów otrzymasz maila o konieczności korekty. Warto regularnie sprawdzać skrzynkę mailową, aby nie przegapić informacji o konieczności naniesienia poprawek. Można również sprawdzać, na jakim etapie jest rozpatrywany wniosek przez logowanie w GWD. Rozpatrywanie wniosków Mój Prąd 2022 przebiega etapami, do których należą:
- Ocena wniosku przez zastosowanie kryteriów dostępu i jakościowych.
- Ewentualne wezwanie wnioskodawcy do wprowadzenia korekty we wniosku.
- Kontrola oceny wniosku.
- Mailowe powiadomienie wnioskodawcy o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku. Informacja pojawia się również w systemie GWD.
- Dołączenie wniosku do listy projektów zakwalifikowanych do programu.
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podejmuje uchwałę o przyznaniu dotacji dla danego przedsięwzięcia.
- Mailowe powiadomienie wnioskodawcy o przyznaniu dofinansowania. Informacja pojawia się również w systemie GWD.
- Wypłata dotacji.
- Mailowe powiadomienie wnioskodawcy o wypłacie dotacji. Informacja pojawia się również w systemie GWD.
Ile trwa rozpatrywanie wniosku Mój Prąd 4.0?
W regulaminie programu Mój Prąd 4.0 widnieje informacja o okresie rozpatrywania wniosków wynoszącym maksymalnie 90 dni z zastrzeżeniem, że może on ulec wydłużeniu.
W poprzedniej edycji szacowany czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku również wynosił
90 dni, aby ostatecznie wzrosnąć do 6–7 miesięcy. Niestety również w czwartej edycji programu czas mijający od złożenia wniosku do jego rozpatrzenia jest zdecydowanie dłuższy niż 3 miesiące. Warto na bieżąco sprawdzać stronę https://mojprad.gov.pl/, gdzie pojawiają się informacje o aktualnym szacowanym okresie oczekiwania na rozpatrzenie wniosku. W dniu pisania tego artykułu NFOŚiGW jako czas oczekiwania wskazywał 300 dni.
W przypadku, gdy wnioskodawca popełni błąd podczas wypełniania wniosku i zostanie poproszony o dokonanie korekty, czas rozpatrywania wniosku ulega wydłużeniu. W takim przypadku całkowity przewidywany czas rozpatrzenia wniosku to 350 dni. Warto przy tym zaznaczyć, że na wysłanie poprawionego wniosku wnioskodawca ma 10 dni liczone od kolejnego dnia po otrzymaniu powiadomienia o konieczności dokonania korekty.
Dlaczego wniosek Mój Prąd został odrzucony?
Złożenie wniosku nie zawsze oznacza jego akceptację. Wniosek może zostać odrzucony z wielu powodów. Wszystkie jednak dają się przyporządkować do jednej z trzech grup:
- niespełnianie kryteriów kwalifikacji do programu,
- błąd we wniosku i niewykonanie jego korekty w wyznaczonym terminie,
- brak wymaganych dokumentów dołączonych do wniosku i niedołączenie ich w wyznaczonym czasie.
Wniosek może zostać odrzucony już na etapie oceny spełniania kryteriów kwalifikacji. Przykładowo, nie zostanie przyjęty wniosek prosumenta rozliczającego się z siecią przez system netmetering. Wykaz warunków, które trzeba spełnić, aby zakwalifikować się do Mój Prąd 4.0 wymieniliśmy we wcześniejszych fragmentach tekstu. Natomiast w kwestii błędów we wniosku i braku dokumentów warto pamiętać o zaledwie 10-dniowym czasie na ponowne wysłanie wniosku. Warto przy tym wskazać, że istotne są również kwestie formalne, a mianowicie wnioskodawca podczas całego procesu starania się o dotację powinien korzystać z GWD, a złożenie wyjaśnień czy wysłanie wniosku po korekcie inną drogą będzie skutkować odrzuceniem wniosku.
Co zrobić, gdy wniosek został odrzucony?
W przypadku odrzucenia wniosku nie pozostaje nic innego, jak przejście procedury od początku. Konieczne jest ponowne wypełnienie formularza i dołączenie do niego stosownych dokumentów. Należy pamiętać, że oznacza to umieszczenie wniosku na końcu kolejki do rozpatrzenia. Tym samym czas oczekiwania na rozpatrzenie biegnie od nowa. Przypominamy, że obecnie wynosi ok. 300 dni. Warto dopilnować poprawności danych we wniosku i upewnić się, że zostały do niego dołączone wszystkie wymagane dokumenty. Natomiast, popełniając błąd należy go poprawić jak najszybciej po otrzymaniu informacji o wymaganej korekcie.
Mój Prąd 4.0 i obowiązek rozliczenia w systemie netbilling
Do kwietnia 2022 roku prosumenci korzystali z systemu opustów określanego również jako system netmetering. Pozwalał on odbierać 80% nadwyżek energii odprowadzanych do sieci bez ponoszenia jakichkolwiek opłat. Jednak nowi użytkownicy fotowoltaiki, a także ci, którzy chcą skorzystać z dotacji Mój Prąd, są zobligowani do rozliczeń w systemie netbilling. Na czym polega netbilling?
Rozliczenie w systemie netbilling oznacza sprzedaż i odkupywanie nadwyżek przez prosumenta po aktualnych cenach energii. Użytkownik korzysta z depozytu prosumenckiego. To tam wpływają opłaty, uiszczane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej za pobieranie nadwyżek odprowadzanych przez prosumenta. Środki te można wykorzystać na odkupienie energii, gdy pojawi się jej niedobór. Co istotne, dochód ze sprzedaży energii przez prosumenta jest nieopodatkowany. Mimo to system netbilling to rozwiązanie o wiele mniej korzystne niż netmetering. Dlatego wielu użytkowników decyduje się na montaż magazynu energii, który pozwala zrezygnować z jakichkolwiek transakcji z Operatorem Sieci Dystrybucyjnej.
Mój Prąd 4.0 – czy warto?
Program Mój Prąd w 2022 roku przeszedł wiele zmian. Zakres dofinansowywanych urządzeń, kwota jednostkowej dotacji, wysokość całkowitego budżetu oraz sprzężenie programu z systemem rozliczeń netbilling to najważniejsze zmiany, które prowokują pytania o opłacalność udziału w programie. Niech przemówią liczby. Całkowita kwota dofinansowania możliwego do otrzymania w ramach programu Mój Prąd 4.0 to 20,5 tys. złotych. Bez wątpienia jest to kwota, która znacznie podnosi opłacalność inwestycji w fotowoltaikę. Innymi słowy, inwestycja szybciej się zwraca i nie wymaga tak dużego jednorazowego wkładu. Sama mikroinstalacja PV jest finansowana w wysokości do 5 tys. złotych, co jest większym wsparciem niż 3 tys. dotacji w poprzedniej edycji.
Na korzyść programu Mój Prąd 2022 przemawia też możliwość współfinansowania dodatkowych elementów, co daje szansę na stworzenie stosunkowo niewielkim kosztem kompletnego systemu zaspokajającego potrzeby energetyczne gospodarstwa w 100%. Obecnie dotacje z Mój Prąd to nie tylko współfinansowanie mikroinstalacji i jej osprzętu, ale też takich elementów jak kotły elektryczne, czy pompy ciepła. Natomiast montaż magazynu energii, również dotowanego w ramach programu Mój Prąd 4.0, rozwiązuje problem z systemem netbilling. Podsumowując polecamy udział w programie Mój Prąd w 2022.
Wszystko o Mój Prąd 4.0
Program Mój Prąd to najważniejszy program wsparcia fotowoltaiki indywidualnej w kraju. Przedstawiliśmy jego główne i poboczne założenia, warunki udziału oraz możliwe do uzyskania kwoty dotacji. Wskazaliśmy także, jak złożyć wniosek o dotację, dlaczego może on zostać odrzucony i co wtedy zrobić. Wreszcie odpowiedzieliśmy na pytanie, czy udział w programie jest opłacalny. Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej, zapoznaj się z dokumentem rządowym – https://mojprad.gov.pl/images/program-moj-prad-czesc-1-program-moj-prad-na-lata-2021–2023_mp4.pdf. Opisuje on szczegółowo każdy aspekt programu i udziału w nim.